mandag den 4. juni 2018

Hvordan har du det?

Det er et spørgsmål, som vi både stiller og svarer i flæng, men jeg tror, vi alle har prøvet at svare uærligt, fordi vi ved, at vedkommende, som stiller spørgsmålet, forventer svar såsom:

”Fint”
”Jamen, jeg har det da godt!”
”Suuuuuper!”
”Godt tak”
Med flere…

Hvad har du nogensinde prøvet at svare med, hvordan du virkelig har det?
”Ikke så godt. Tak fordi du spørger!”
”Det går lidt op og ned”
”Jeg har en depression, så nogle dage er gode, og nogle dage er ikke så gode.”
”Jeg har det faktisk rigtig godt i dag!”
”Jeg er lidt træt i dag”
”Jeg har ikke grædt i dag, så det går strålende”
”Jeg er en T-rex. Mine arme er for korte til at nå kagefadet. Det er grufuldt!”

Jeg vil opfordre dig til at tænke over, hvad du svarer. Det er ikke alle, man har lyst til at invitere ind bag facaden, og af og til er tidspunkt og sted ikke helt rigtigt til en samtale, som dette kræver.
Men husk, at folk som regel spørger, fordi de bekymrer sig om dig!
Så prøv om du kan svare ærligt. Åben op for diskussionen. Og sørg for at du også spørger andre, fordi du gerne vil høre deres svar. Lyt til din vens svar og se ham/hende i øjnene, så de ved, at de har din fulde opmærksomhed rettet imod dem. Hav respekt og forståelse for, at vedkommendes svar måske ikke er, hvad du forventede at høre.
Og det er okay!

For det er helt okay ikke at have det godt! Det handler ikke om, at du skal skynde dig at få det bedre. Du skal ikke gemme dig for andre dig, og lade som om alt er godt.
Det er okay at spørge om hjælp, hvis du ikke har det godt. Det er også okay at lade være.
Det er okay at gerne ville snakke om det. Det er også okay ikke at ville snakke om det.

Det er dine følelser.

Ingen kan fortælle dig, hvad du føler!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar