tirsdag den 5. juni 2018

Jeg tror på dig!

Af personlig erfaring er det bedste svar til en, som fortæller dig, at de lider af en depression, angst, personlighedsforstyrrelser, PTSD, spiseforstyrrelser eller har været udsat for et overgreb er:


”Jeg tror på dig!”


At fortælle et andet menneske om de problemer, man slås med, er noget af det sværeste at gøre. Ligeledes er det nogle af de sværeste informationer at modtage!
Og derfor er det så sindssygt vigtigt, at vi får lagt al skyld og skam på hylden!

De gange, jeg er trådt frem, har jeg mødt en fantastisk forståelse – men jeg har også mødt mange forskellige spørgsmål.
Jeg vil gerne vise dig nogle eksempler på spørgsmål, som du ikke skal stille, når en person fortæller, de har været oversat for et overgreb:

-       Var du fuld?
-       Hvad havde du på?
-       Hvorfor sagde du ikke fra? Jeg havde kæmpet imod!
-       Hvorfor fortalte du dog ikke nogen om det?
-       Var der slet ikke noget ved ham, som du kunne lide?
-       Hvorfor gjorde du det, hvis du ikke kunne lide ham?
-       Var du ikke lidt naiv?

Dit job vil aldrig skulle være at dømme nogen. De klarer det rigeligt selv!
Det allerbedste, du kan sige, er:



”Jeg tror på dig!”



Ingen kommentarer:

Send en kommentar